Stein Wikholm har fått installert solcelletak på to av anleggsbilene. – Solcellepanelet blir bare bedre og bedre. Tidligere var de store plater med glassflate som kunne knuses, nå er det laget av bøyelig plast, sier innkjøper Vidar Berentsen hos Anleggsgartnermester Wikholm AS. (Wikholm)

Kjører rundt med sol på taket

Publisert Sist oppdatert

 Bedre for miljøet, bedre for de ansatte og veldig tidsbesparende – men solcellepanel på biltakene koster skjorta. – På lang sikt vil det lønne seg, mener anleggsgartnermester Stein Wikholm.

 Ideen til å installere solcellepanel fikk han da han var på Have og landskap i Slagelse Danmark og besøkte standen til Green Energy.– En god del trailere har allerede solcellepanel på takene sine. Jeg tenkte at det kunne være en god idé for oss også.

 I dag har Anleggsgartnermester Wikholm AS installert solcellepanel på to av de 43 bilene i bedriften. – Etter hvert vil vi ha det på flere. Bilene må imidlertid være av en viss størrelse.

 God investering

 Stein er godt fornøyd med investeringen bedriften hans har gjort:

– Hvor vi skal lade batteriene har vært et evig, gjentagende spørsmål før vi begynte med solcellepanel, sier Stein Wikholm.

– Solcellepanelet på taket gjør at vi slipper mye tap av arbeidstid. Nå kan vi lade opp batteriene i bilene slik at vi slipper å kjøre av sted til en ladestasjon. Hvor vi skal lade batteriene har vært et evig, gjentagende spørsmål før vi begynte med solcellepanel. I tillegg til å lade batteri gir converteren, altså omformeren, oss mulighet til å ta ut strøm direkte til verktøy med ledning slik at vi på service-oppdrag kan bruke både batteri og el verktøy med ledning .

 Bærekraft og trivsel

Mindre kjøring og mindre tapt arbeidstid er en del av det økonomiske regnestykket ved bruk av el-utstyr. Bærekraft og trivsel et annet:

Ting som er kjekt, er ofte dyrt.

Stein Wikholm

- Batteridrevet utstyr gir mindre utslipp, mindre støy og lavere vibrasjoner. Vi har gjort undersøkelse av vibrasjoner i utstyr på bensin og el for og se på hvor lange vi kan bruke det i forhold til forskrift om bruk av vibrasjon verktøy blant annet for å unngå «likfingre». Vi ser at el gir betydelig lengre brukstid innen for regelverk.

 Ting som er kjekt, er ofte dyrt, mener Wikholm: – Men vi må være med på utviklingen som driver verden fremover. Dagens solcellepanel er ikke perfekt, men det var ikke mobiltelefonene da de kom heller. Etter hvert vil solcellepanelene få mye større kapasitet og sikkert koste mye mindre også. Vi kommer iallfall til å installere panelet på flere av bilene våre. Nå ser vi med spenning og forventning frem mot våren når vi virkelig får se kapasiteten.

– Kan bli selvhjulpne med strøm

– Når vi for eksempel skal ut i skogen og felle trær, tar vi med oss seks batterier for hele tiden å ha nok strøm til alt vi skal bruke av verktøy og utstyr, forteller innkjøper Vidar Berentsen.

 – Solcellepanelet blir bare bedre og bedre. Tidligere var de store plater med glassflate som kunne knuses, nå er det laget av bøyelig plast, sier innkjøper Vidar Berentsen hos Anleggsgartnermester Wikholm AS.

Før Wikholm fikk installert solcellepanel på biltak, hadde de nemlig solcellepanel i mannskapsbrakker og i en utstyrscontainer. Og på hele taket på hovedkontoret i Olsvik.

 Med panelet på biltaket er arbeidshverdagen blitt enda mer effektiv:

– Når vi for eksempel skal ut i skogen og felle trær, tar vi med oss seks batterier for hele tiden å ha nok strøm til alt vi skal bruke av verktøy og utstyr. På den måten kan vi være på plass og jobbe hele dagen. Vi unngår å kjøre til et ladepunkt.

 Alt av batteridrevet verktøy kan lades opp ved hjelp av solcellepanelet – kantklippere med ryggbatterier, motorsager og gressklippere, og annet batteridrevet verktøy som en håndverker bruker.

 – Nå håper vi at vi kan bli selvhjulpne med strøm, sier Berentsen fornøyd.