Kirsti Brakstad og Ingvild Holen fra Elverum videregående skole står bak skolehagen Grønn Elvis — en levende læringsarena for mat, natur og mestring.

Når skolen blir en hage – og hagen blir et klasserom

Publisert

VEA – Fagdag Grønn helse
Da Kirsti Brakstad og Ingvild Holen fra Elverum videregående skole gikk på scenen, var det med et prosjekt som i all sin enkelhet rommer både bærekraft, folkehelse og livsmestring: Skolehagen Grønn Elvis.

På papiret er de bibliotekarer. I praksis har de skapt et levende grønt klasserom hvor teori møter jord, planter møter ungdomshender – og læring skjer med smak, lukt, jord og fellesskap.

Et prosjekt rotfestet i læreplanen – og i jord

Da pandemien kom, fikk Norge en ny bevissthet rundt matberedskap. Samtidig pekte læreplanens tverrfaglige temaer tydelig retning:bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring, og demokrati og medborgerskap.

Elever trengte å forstå hvor maten kommer fra – og hvordan de kan skape den selv. Så i 2022 tok Kirsti og Ingvild initiativet: en skolehage som pedagogisk ressurs på tvers av fag, et sted for mestring og trivsel.

– Mange elever vet knapt hvordan man holder en spade, fortalte de.Men læringskurven er bratt når man får prøve selv.

Mat, mestring og smak

I hagen deltar elevene fra første spire til ferdig rett. De lukter, smaker, kjenner, planter, høster og vurderer.

    Noen av høydepunktene:

  • Smak på spiselige blomster
  • Smakstester på kålrot – «Nordens appelsin»
  • Samtaler om kortreist mat og sesong
  • Introduksjon til belgvekster som proteinkilde
  • Dyrking av sorter de fleste aldri har sett – inkludert fargerike poteter levert av Norgro

– Først tør én å smake, så hele gjengen. Og så kommer spørsmålet: Hva kan vi spise nå?

Når mat blir oppdagelse og fellesskap, skjer noe viktig:Matglede, nysgjerrighet og kunnskap spirer.

No dig – og mye læring i hver spadefull

Skolehagen er anlagt etter no dig-prinsippet, både for å ivareta jordlivet og for å kunne fjernes om det skulle trenges. Jorddekke av løv og saueull, neslevann, bokashi og hjemmekompostering gir en praksisnær innføring i kretsløpstankegang og klimabevisst dyrking.

– Når de stikker hendene i jorda, legger de bort mobilen, sa Kirsti.– Og de merker det ikke før etterpå.

Elever lærer om:

  • jordhelse

  • vannøkonomi

  • frøinnsamling og frølagring

  • pollinatorer og artsmangfold

  • gjødsling og energieffektiv drift

Og – de får kjenne lukten av neslevann og se hva som skjer under saueull. Naturfag i praksis.

Opphøyde bed og no-dig-metode i skolehagen på Elvis. Elever lærer om jordliv, frø, mikroøkosystemer og praktisk dyrking i et pedagogisk grønt miljø.

Tverrfaglig samarbeid som bygger skolemiljø

Skolehagen lever ikke i et fag – den lever i skolen.

Her møtes:

  • byggfag (som lager kasser, komposthus og porter)

  • helse- og oppvekstfag (som høster og lager mat)

  • tilrettelagt avdeling (som jobber praktisk og lærer hverdagsmestring)

  • norsk og biologi (gjennom poesiløyper og sakprosalesing)

  • salg og service (som arrangerer plantemarked)

Resultatet: fellesskap, stolthet, praktisk læring, og et sted å puste i en hektisk skolehverdag.

– Når de stikker hendene i jorda, legger de bort mobilen, sa Kirsti.– Og de merker det ikke før etterpå.

Inkludering, kulturarv og lokalt fellesskap

Hagen er også møteplass og kulturarena:

  • Elever med flerkulturell bakgrunn deler historier om smaker og planter fra hjemlandet

  • Pensjonister fra nabolaget følger med, støtter og besøker

  • Førjulsarrangement og matlaging i drivhuset bygger fellesskap

  • Barneskoleklasser inviteres inn

Her dyrkes ikke bare gulrøtter. Her dyrkes fellesskap, identitet og eierskap.