![<span class="TextRun SCXW19989229 BCX0" data-contrast="none"><span class="NormalTextRun SCXW19989229 BCX0" data-ccp-parastyle="Brødtekst">Takk til Oslo kommune for at dere lytter, skriver konsernsjef i Feiring Bruk, Marianne Ollendorf, p</span></span><span class="TextRun SCXW19989229 BCX0" data-contrast="none"><span class="NormalTextRun SCXW19989229 BCX0" data-ccp-parastyle="Brødtekst">å </span></span><span class="TextRun SCXW19989229 BCX0" data-contrast="none"><span class="NormalTextRun SCXW19989229 BCX0" data-ccp-parastyle="Brødtekst">sin Facebookside lille julaften.</span><span class="NormalTextRun SCXW19989229 BCX0" data-ccp-parastyle="Brødtekst"> (Foto: Feiring Bruk AS)</span></span><span class="EOP SCXW19989229 BCX0" data-ccp-props="{"134233117":false,"134233118":false,"201341983":0,"335551550":1,"335551620":1,"335559685":0,"335559731":0,"335559737":0,"335559740":240}"> </span> Avlyser omstridt anbudskonkurranse](https://image.utemiljo24.no/109522.webp?imageId=109522&width=960&height=642&format=jpg)
Avlyser omstridt anbudskonkurranse
Oslo burde skamme seg, mente konsernsjefen i Feiring Bruk. Margrethe Ollendorff siktet til kommunens miljøkrav i forbindelse med asfaltering av gatene.
Tekst: Eva Alnes Holte Foto: Feiring Bruk AS
Fristen for å gi tilbud på asfaltarbeidet var satt til 11. januar. Etter sterk kritikk fra Ollendorff og andre aktører i bransjen er hele konkurransen avlyst.
I følge Ollendorff ble kun stilt krav til at kjøretøyene skulle være utslippsfrie.
Kravene monner ikke
– De krever ingenting der vi vet at det monner; på produksjonen og sammensetningen av asfalten.Vi vet at transporten utgjør 15 prosent, produksjonen 85 prosent. Teknologien finnes for å redusere den største bolken. Men så lenge ingen ber om det, kommer ikke bransjen til å investere i den, skrev hun på sin Facebookside.
Med den forutsigbarheten som en tre års asfaltkontrakt innebærer, har produsentene råd til å investere i utstyret som skal til, utdypet Ollendorff.
Skammekroken
– Oslo, vi har ikke lenger tid til at dere skal bruke kopien fra forrige runde når dere legger ut hovedstadens største kontrakt. Bransjen har i mellomtiden utviklet og tatt i bruk verktøy for å dokumentere utslipp fra produksjon og ved valg av ulike asfaltprodukter, så det skal være lett for dere å stille krav som faktisk bidrar.
Oslo har sagt at el er bedre enn biogass i kontrakten. Mange ganger er dette fornuftig. Men når vi vet at el-bilene ikke klarer å trekke henger, og dermed ender med å kjøre dobbelt så mange turer med tungtransport inn i bykjernen, så er det kanskje ikke det mest treffende tiltaket totalt sett?
– Jeg driver vanligvis ikke med skam, men Oslo kommune: dette kvalifiserer for skammekroken, skrev Ollendorff på sin Facebookside.
Hun er nå glad for å konstatere at kommunen har avlyst konkurransen for å stille
strengere miljøkrav.