Forbrukerne rykker nærmere fagfolkene:

Hagemessen 2025 viser en ny retning for uteromsbransjen

Hagemessen 2025 ble arrangert 25.–27. april på NOVA Spektrum i Lillestrøm, og samlet over 20 000 besøkende fra hele Østlandet. En fersk undersøkelse i forkant av messen avslørte at stadig flere nordmenn vurderer å få profesjonell hjelp i hagen – noe som kan få stor betydning for hele uteromsbransjen.

Det var lang kø av besøkende på jakt etter inspirasjon da messen åpnet

Tradisjonelt har mange fagmiljøer sett på forbrukere som perifere i det store bildet, men nå viser tallene at denne gruppen i økende grad er villige til å betale for kompetanse. Hele 33 prosent svarte at de vurderer å bruke profesjonelle rådgivere til hageplanlegging i 2025, og 29 prosent sier det er aktuelt å engasjere anleggsgartnere eller entreprenører til oppgradering av uterommet.

– Vi ser en tydelig dreining der hage og uterom ikke lenger bare er et personlig prosjekt, men et område der folk søker faglig trygghet og profesjonell støtte. Dette er en åpning for vår bransje, sa prosjektleder for Hagemessen, Cecilie Svabø, da vi snakket med henne i forkant av messen.

Fra nysgjerrige besøkende til betalende kunder

Undersøkelsen ble gjennomført blant tidligere messebesøkende, og resultatene peker på en bevisstgjøring hos forbrukere: 67 prosent mener at hagen i stor grad er med på å løfte totalinntrykket av boligen. Over halvparten mener også at deres egen hage holder høyere standard enn nabolagets snitt – og én av tre har irritert seg over naboens manglende vedlikehold.

For bransjen betyr dette én ting: Forbrukeren har fått øynene opp for kvalitet, og de er villige til å gjøre noe med det.

Et kompetent møtepunkt

Mange av utstillerne på årets Hagemesse var profesjonelle aktører fra anleggsgartner- og landskapsbransjen. Besøkende fikk både produktnyheter, inspirasjon og personlig veiledning på standene – et grep som ble godt mottatt.

– Publikum kommer for å få inspirasjon, kunnskap og utvalg. De oppsøker kompetansen og setter pris på faglige råd. Det er det som skaper tillit, og det er det som skaper kunder, fortalte Svabø.

Messen hadde også utstillinger av inspirasjonshager, der besøkende kunne oppleve hvordan smarte løsninger fungerer i praksis – alt fra vedlikeholdsvennlige materialvalg til sensorstyrt vanning og integrerte biodiversitetsløsninger.

Endret adferd – endret bransje

Når privatmarkedet beveger seg i retning av høyere kvalitet og profesjonell bistand, påvirker det også det offentlige rom over tid. Bevisste forbrukere stiller nye krav – ikke bare til egen hage, men også til fellesarealer, borettslag og aktivitetsparker.

Denne utviklingen utfordrer bransjen til å være mer synlig og tilgjengelig, også overfor kunder man tidligere ikke regnet med. Det holder ikke lenger å være god i utførelse – man må også kunne formidle kunnskap, vise løsninger og bygge tillit.

– Dette handler ikke bare om en plen eller et blomsterbed. Folk er på jakt etter livskvalitet, estetikk og løsninger som varer. Det er vår jobb å vise dem veien dit, sa Svabø.