Marit Messegeneral
LIGGER I FAMILIEN: Marit Sagen vokste opp med en far som var gartner. I 16 år har hun vært prosjektleder for Hagemessen på Lillestrøm, de siste fem også for Park- og anleggsmessen.

Marit Messegeneral

Faren hennes var gartner og hun vokste opp på en gård i Sør-Odal med gartneri, potet- og kornproduksjon. – Vi var en kjernefamilie på fem og alle var viktige brikker for at «bedriften» skulle fungere, ­litt som å lage og drive messer egentlig, sier prosjektleder Marit Sagen på Nova Spektrum i Lillestrøm.

Tekst og foto: Eva Alnes Holte

De produserte grønnsaker av alle slag hjemme på gården. Både sommerblomster og grønnsaker ble solgt fra famiiens gårdsutsalg. I tillegg hadde de fast torvsalg i Kongsvinger og i nabokommunene.

– Vi ungene var med som ekspeditører og «eksperter». I dag hadde det vært barnearbeid, men vi trivdes med det og lærte mye om både faget og kundebehandling.

Ikke overraskende ble Hagemessen hennes hjertebarn da hun begynte i Norges Varemesse i 2006.

Hagemessen

Marits mål var at norsk gartnernæring skulle løftes fram og bevisstgjøres hos norske forbrukere. Messen skulle være startskuddet på hagesesongen.

Men det skulle ta mange år før bransjen så på Hagemessens nærmere 20 000 besøkende som gode ambassadører for norsk planteproduksjon. Etter hvert har imidlertid Gartnerforbundet blitt en viktig samarbeidspartner. Det har også NAML – norske anleggsgartnere, miljø- og landskapsentreprenører – som hvert år imponerer med sine flotte designhager.

Finn Schjøll

Marit Sagen har lagt sin sjel i å arrangere et godt faglig program for messepublikumet.

– Takket være gode støttespillere, Finn Schjøll den største, har det vært en glede å invitere foredragsholdere. Publikum skal få kunnskap og inspirasjon til å utvikle egne uterom – hos oss skal de få de tipsene de trenger og anledning til å gjøre gode kjøp.

I vår overtar Kjersti Bergesen fra «Tid for hjem» og «Tid for hage» stafettpinnen etter Finn Schjøll.

Etter 16 år som prosjektleder for Hagemessen overtar nye krefter etter Sagen. Hun vil imidlertid fremdeles trekke i noen tråder og har ansvaret for å invitere gartnerne. – Etter min mening de aller, aller viktigste aktørene! Jeg elsker Hagemessen og alle de flotte utstillerne som har deltatt hos oss i en årrekke

Park- og anleggsmessen

I 2017 siden ble Sagen prosjektleder for den årlige Park- og anleggsmessen som retter seg mot proffmarkedet. Det ble nok et hjertebarn for Marit.
– Jeg synes det er interessant og viktig å følge med på nyvinninger i bransjen, enten det er i utvikling av maskiner, nyheter innenfor vekster, bevaring av mangfold og naturvern, vannproblemantikk eller løsninger på overvann.

Nettopp overvannsproblematikk var hovedtema på årets messe. NAML er ansvarlig for utvelgelse av tema og fordregsholdere på denne messen.

Beslutningstakerne

Fra å være en liten messe med et titalls utstillere og noen hundre besøkende, har Park- og anleggsmessen blitt en betydelig aktør i den grønne bransjen, i år med 188 utstillere og 3500 besøkende.
– Det er tydelig at Park og Anleggsmessen dekket et fagområde som mange er opptatt av. Antall besøkende har økt betraktelig, år for år. Beslutningstakere både i privat og offentlig sektor kommer til messen for å se produktnyheter og få faglig påfyll, sier Marit Sagen. Hun forteller at de allerede rett etter messen i november i fjor startet påmelding til årets messe.

– Vi skal utvikle messen videre og har reservert enda en hall.

Hva er forskjellen på å arrangere en fagmesse kontra en publikumsmesse?

– Den største forskjellen er uten tvil logistikken rent praktisk når det gjelder antall besøkende. Hagemessen trekker nesten 20 000 besøkende, på Park- og anleggsmessen har vi 3500. Vi har et hus som er tilpasset et stort antall mennesker, men det må planlegges, både når det gjelder parkering, inngang og matservering. Det faglige innholdet skal holde høy kvalitet, enten det er fagmesse eller publikumsmesse, men formen er naturlig nok ulik. På publikumsmessene legges det mer vekt på inspirasjon og populære innslag, mens fagmessene preges av forskning og utvikling.

Digger grønn bransje

Marit Sagen sier hun stortrives i grønn bransje og klarer ikke å komme på noe da vi spør henne om hva hun liker minst ved messearbeidet:
– Jeg elsker jo jobben min! Jeg får jobbe med noe meningsfylt og har verdens beste utstillere. Folk er så utrolig engasjerte og dedikerte. Jeg er så heldig å ha blitt kjent med mange av dem – flere ser jeg på som mine venner.

Messegeneralen vil også fremheve kollegene på Nova Spektrum: – I alle ledd har jeg profesjonelle, dyktige kolleger. Søkelyset på kundetilfredshet hos besøkende og utstillere preger hele huset på en positiv måte. Det gir meg inspirasjon til å utvikle meg og prosjektene jeg jobber med.

Jenta fra gården og gartneriet i Sør-Odal fant sin drømmearbeidsplass på Lillestrøm blant anleggs- og hobbygartnere.