KOFA: Rødøy kommune får 811 000 kr i gebyr for ulovlig direkte anskaffelse av kunstgressbane

Rødøy kommune er ilagt et gebyr på 811 000 kroner etter at Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) konkluderte med at kommunen gjennomførte en ulovlig direkte anskaffelse av kunstgressbane. Vedtaket, som gjelder et prosjekt i Tjongsfjord, understreker hvor viktig det er å følge anskaffelsesregelverket – også når budsjett, tidsfrister og tekniske løsninger endres underveis i prosessen.

Foretok ulovlig direkte anskaffelse – får 11 prosent i gebyr

KOFA behandlet saken etter klage fra Scanturf AS, og konkluderte 13. november 2025 med at Rødøy kommune hadde brutt anskaffelsesreglene. Kommunen ilegges et gebyr på 811 000 kroner, tilsvarende 11 prosent av anskaffelsens verdi. Vedtaket kan ikke påklages, men kan bringes inn for tingretten.

Bakgrunnen for saken er et prosjekt der kommunen ønsket å bygge om en eksisterende gressbane til kunstgress, inkludert flomlysanlegg og grunnarbeider. Konkurransen ble først kunngjort som åpen tilbudskonkurranse i februar 2024, men kommunen mottok bare tilbud på legging av kunstgress – ikke på grunnarbeider og lysanlegg.

Endret strategi – endte i brudd

Kommunen forsøkte å løse utfordringen gjennom minikonkurranse, men kun ett tilbud kom inn, og dette lå over kommunens budsjett. Prosjektet ble derfor utsatt, og kommunen begynte å vurdere alternative løsninger for drenering og oppbygging som kunne redusere kostnadene.

I stedet for å kunngjøre en ny konkurranse, tok Rødøy kommune direkte kontakt med tre leverandører og inngikk kontrakter 7. november 2024 – blant annet med Unisport, som leverandør av kunstgress og membran, og Vågeng Maskin ANS for grunnarbeid.

KOFA mener kommunen dermed unnlot å undersøke om også andre leverandører kunne levere den nye løsningen, og at dette utgjør et grovt uaktsomt brudd på anskaffelsesregelverket.

KOFA er tydelig: Kunngjøringsplikten gjelder fortsatt etter endringer

Klagenemnda skriver at kommunen hadde:

  • kunnskap om at flere leverandører kunne være aktuelle,
  • kjennskap til at anskaffelsens verdi oversteg nasjonal terskelverdi,
  • og likevel valgte direkte henvendelse fremfor ny konkurranse.

Kommunen erkjente også at det aldri ble sendt skriftlig meddelelse om avlysningen av den opprinnelige konkurransen.

Læringspunkter for kommuner og anleggsaktører

Denne saken illustrerer flere viktige grep alle kommuner og utbyggere bør merke seg når de planlegger bygging av idrettsanlegg eller kunstgressbaner:

  • Prosjektendringer kan utløse behov for ny konkurranse. Endres tekniske løsninger eller tidsrammer, må dette vurderes juridisk.
  • Direkte anskaffelse er kun tillatt unntaksvis. Det skal dokumenteres at ingen andre kan levere.
  • Alle leverandører som deltok i opprinnelig konkurranse, bør informeres ved endringer eller utsettelse.
  • Tidspress og budsjett begrunner ikke omgåelse av regelverket.

Kan få konsekvenser for fremtidige kunstgressprosjekter

KOFA fastslår at dette var et grovt uaktsomt brudd. Saken kan få betydning for hvordan kommuner vurderer fleksibilitet i prosjekter – spesielt med økende krav til bærekraft og miljøtekniske løsninger på kunstgressbaner.

Med stadig større investeringer innen idrett, kunstgress og anleggsutvikling, viser denne saken at regelverket må ivaretas hele veien – også når man finner smartere og rimeligere løsninger. God planlegging, tydelig dokumentasjon og involvering av alle aktører kan være avgjørende for å unngå kostbare feil.