Fjernstyrt el-robot fra månen til norske grøntanlegg

Fjernstyrt el-robot fra månen til norske grøntanlegg

De høyteknologiske robotene til canadiske Argo skal hjelpe NASA med å avdekke om det er vann på månen i 2024. I Norge skal den brukes til å slukke branner og vedlikeholde grøntanlegg.

Tekst: Bjørnhild Fjeld Foto: Erling Sande AS/Argo

En fjernstyrt elektrisk robot med åtte hjul, som kommer til der det er farlig å sende inn folk, det er et verktøy med mange bruksområder. Det er firmaet Erling Sande AS som importerer de fjernstyrte robotene fra den canadiske produsenten Argo XTV. Dette er verdens fremste produsent av amfibiske ekstreme terrengkjøretøy for fritidsbruk og kommersiell bruk.

Ved å sende elektriske roboter inn i tunneler og gruver kan inspeksjon foretas uten å risikere helsen til de ansatte.

Brannslukking og tunnelarbeid 

Argo er hittil mest kjent for seks- og åttehjulsroboter med konvensjonelle motorer, men nå kommer de elektriske utgavene også til Norge.

– Potensialet til Argos elektriske fjernstyrte kjøretøy er stort. Allerede i dag brukes de til å slukke branner, inspisere tunneler, fjerne mistenkelige kofferter ved flyplasser, i militære operasjoner og i forbindelse med gruvedrift. Vi tror mange brukergrupper her i Norge kan dra nytte av teknologien, for eksempel de som drifter grøntanlegg, sier salgs- og produktsjef ved Erling Sande AS, Thommas Fylling.

LES OGSÅ: Nå er batteridrevet verktøy blitt bra nok for proffene

Firehjulingen Argo Artemis Jr. skal brukes til å lete etter vann på månen i 2024.

230 kilo tunge Argo Artemis Jr. er valgt som terrengkjøretøy når NASA skal utvikle verktøyet som kreves for å finne vann på månen i 2024. Space Rover-serien består av spesialutviklede roboter for romfart – bygget på teknologien i den mer tilgjengelige XTR-serien.

Den første fjernstyrte Argo-roboten er allerede på plass i Norge, og skal brukes av vann- og avløpsetaten i en stor by. Dette er en åttehjuling – spesialdesignet for inspeksjon av rørsystemer, med et offroad-understell bygget for å håndtere krevende terreng.

SE VIDEO AV HVA DU KAN GJØRE MED DEN FJERNSTYRTE ÅTTEHJULINGEN

4, 6, 8 hjul – eller belter

Argo XTR Robots produseres med fire, seks eller åtte hjul. Disse kan også leveres med belter, ikke bare for økt fremkommelighet på snø, men også for mer skånsom kontakt med underlaget.

R8-modellen, som nå er på plass i Norge, leveres skreddersydd for brukeren. Understell og motor er standard, men den øvre delen designes til de ulike behovene.

– Modellen vi har tatt inn nå har en stor flate på den øvre delen. Dette er for at arbeidere kan bevege seg fritt i tunneler, sier Thommas Fylling.

LES OGSÅ: Styrer vinterveiene med norskutviklet app

Den store plattformen på Argo R8 gir mange muligheter – ikke minst i forbindelse med redningsoperasjoner, hvor roboten kan frakte ut flere bårer samtidig.

– Det er også mulig å få robotene levert med autonome funksjoner. Teknologien gjør det for eksempel mulig å få R8 til å følge deg gjennom skogen. Når du har lastet den opp med enten utstyr eller skadede personer, kan den sendes tilbake i det samme sporet til startpunktet. Dette er bare en av mange smarte funksjoner på disse robotene, sier Fylling.

Fremkommeligheten er veldig god, roboten kommer seg frem der andre kjøretøy må gi opp, noe som gjør den veldig aktuell hvis du trenger å frakte verktøy og materialer for eksempel inn til en hytte uten veiforbindelse. Maksimal lastekapasitet er 513 kg og toppfarten er 30 km/t.

«Lillebror»-modellen Argo J5 FireDog er allerede i bruk av brannvesen i Nord-Amerika.